Home 9 Zeevracht 9 Rode Zee-crisis: kan nog tot volgend jaar duren

Rode Zee-crisis: kan nog tot volgend jaar duren

Rode Zee-crisis

Auteur:

Hebe Jager

Geplaatst op:

11 april 2024

Leestijd:

2 minuten

De Rode Zee-crisis verstoort de populaire vaarroute van containerschepen vanuit Azië naar Europa nog steeds. Aanvallen door Houthi-rebellen hebben ertoe geleid dat de meeste rederijen kiezen voor alternatieve vaarroutes. Dit is een klap voor de wereldeconomie; helemaal wanneer deze crisis nog maanden aanhoudt. 

De Rode Zee-crisis duurt nu al ongeveer vier maanden, maar er wordt verwacht dat dit nog langer aanhoudt. In het ergste geval kan het nog tot volgend jaar duren. 

Rode Zee-crisis: bedreiging voor wereldhandel

Aanvallen van de Houthi-rebellen op commerciële schepen hebben ervoor gezorgd dat rederijen vanaf half december 2023 de Rode Zee vermijden. Dit heeft twee belangrijke gevolgen: zeevracht is langer onderweg en de zeevrachttarieven zijn gestegen dankzij de hoge toeslagen. 

Sinds het begin van de aanvallen van de Houthi-rebellen op commerciële schepen is er weinig veranderd aan de Rode Zee-crisis. Ongeveer een derde van het wereldwijde containerverkeer en 40% van de handel tussen Azië en Europa loopt via de Rode Zee. Honderden schepen varen nu via Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika. Deze crisis heeft dan ook een groot effect op de wereldhandel. [1]

Kan nog 3, 6 of 12 maanden duren

Volgens Takeshi Hashimoto, CEO van de grote Japanse containervervoerder Mitsui OSK Lines (MOL), kan de Rode Zee-crisis de handelsroute nog tot een jaar lang verstoren. MOL vaart niet meer door de Rode Zee en verwacht dat de huidige situatie in ieder geval nog de komende één tot twee maanden aanhoudt. Maar Hashimoto houdt ook rekening met het worst-case scenario; het zou namelijk ook nog zes maanden of een jaar kunnen duren.

Rode Zee-crisis

Impact Rode Zee-crisis op zeevracht

Vanwege de aanhoudende situatie in het Rode Zee / Suezkanaal-gebied worden schepen die deze route gebruiken omgeleid. Verschillende rederijen hebben overmacht verklaard en de clausule 10 van Bill of Lading ingeroepen. Hierdoor kunnen de rederijen de vracht vervoeren via een andere route en indien nodig toeslagen toepassen. 

Deze toeslagen kunnen ook van toepassing zijn op zeevracht die al is geboekt tegen overeengekomen tarieven en op vracht die momenteel onderweg is.

Impact vooral voelbaar voor havens aan de Middellandse Zee

De impact van de Rode Zee-crisis is vooral voelbaar voor havens aan de Middellandse Zee, zoals Gioia Tauro in Italië en Piraeus in Griekenland. Zeevracht is nu gemiddeld 10 tot 14 dagen langer onderweg vanuit Azië naar het Middellandse Zeegebied. Omvaren van Azië naar bestemming Rotterdam neemt gemiddeld 7 tot 10 dagen langer in beslag. 

Heeft u vragen over de impact van de Rode Zee-crisis op uw zending? Of bent u benieuwd naar de tarieven inclusief toeslagen? Neem contact op met het team van Grodal en houd onze nieuwspagina in de gaten. 

Bronnen:

[1] Rode Zee-crisis: -0.9% voor de Europese economie. (z.d.). Corporate. https://www.allianz-trade.com/nl_NL/kennis-tips/nieuwsberichten/impact-rode-zee-crisis-europa.html

nl_NLNederlands