FOB (Free on Board)
De Incoterm-regel Free On Board (Vrachtvrij aan boord) bepaalt dat de verkoper de goederen moet leveren tot aan boord van het schip dat door de koper is aangewezen in een afgesproken haven. Zodra de goederen veilig aan boord van het aangewezen schip zijn geladen, gaan alle kosten en risico’s over op de koper.
FOB is vooral geschikt voor het transport van bulkgoederen en stukgoederen, zoals graan en voertuigen. Deze producten kunnen gemakkelijk worden gecontroleerd zodra ze aan boord van het schip zijn geladen. Voor goederen in containers is FOB echter minder geschikt, omdat het inspecteren en laden hiervan complexer kan zijn. In dat geval kan de Incoterm Free Carrier (FCA) een betere keuze zijn (KvK, 2024).
Kenmerken
Levering
De verkoper levert de goederen aan boord van een door de koper geselecteerd schip in de afgesproken haven.
Risico’s en kosten
Totdat de goederen aan boord van het schip zijn geladen, zijn de kosten en risico’s voor de verkoper. Vanaf dat moment neemt de koper het over, inclusief kosten voor vervoer, verzekering en verdere distributie.
Douane
Totdat de goederen aan boord van het schip zijn geladen, zijn de kosten en risico’s voor de verkoper. Vanaf dat moment neemt de koper het over, inclusief kosten voor vervoer, verzekering en verdere distributie. De verkoper regelt de exportformaliteiten en de koper de invoerdocumenten en bijkomende kosten.
Verzekering
Verzekering is niet verplicht onder FAS, maar de koper en verkoper kunnen beide een verzekering afsluiten.
Vervoer
FOB is geschikt voor zeevracht of binnenvaart, maar niet voor containervervoer.
Plaats van levering
De specifieke plaats van levering moet vermeld worden. Dit geeft u aan bij FOB via … named port of shipment.
Samenvatting FOB (Free on Board)
De verkoper levert de goederen aan boord van het schip in de afgesproken haven
Risico en kosten zijn voor de verkoper tot aan boord van het door de koper geselecteerde schip; daarna worden deze door de koper gedragen
De verkoper regelt de exportformaliteiten; de koper regelt de invoerformaliteiten
Niet geschikt voor containervervoer
Geen verplichte verzekering
Vragen over internationale afspraken?
Hebe en zijn collega’s helpen je graag met jouw specifieke vraagstukken!