FAS (Free Alongside Ship)

Home 9 De Incoterms® 2020 9 FAS (Free Alongside Ship)

De Incoterm-regel Free Alongside Ship (Vrachtvrij langszij schip) geeft aan dat de verkoper verantwoordelijk is voor het leveren van de goederen naast het schip op de afgesproken laadplaats, zoals een specifieke haven. Tot het moment dat de goederen zich naast het schip bevinden, draagt de verkoper alle kosten en risico’s. Vanaf dat punt neemt de koper de verantwoordelijkheid over, inclusief de kosten en risico’s van verder transport.

FAS is vooral geschikt voor het vervoer van bulkgoed en stukgoed (zoals graan en auto’s). Deze producten kunt u namelijk eenvoudig controleren wanneer deze naast het schip worden gezet. Bij producten in een container gaat dit lastig, daarom is FAS niet geschikt voor containervervoer. Dan kunt u beter voor Free Carrier kiezen (KvK, 2024).

Kenmerken

Levering

De verkoper levert de goederen naast het schip op de laadplaats in de afgesproken haven. Koper is vervolgens verantwoordelijk voor het laden van de goederen.

Risico’s en kosten

De verkoper is verantwoordelijk voor de kosten en risico’s tot aan de levering naast het schip. Daarna zijn alle kosten, risico’s en verantwoordelijkheden voor de koper.

Douane

De verkoper regelt de exportformaliteiten en de koper de invoerdocumenten en eventuele bijkomende kosten zoals invoerrechten.

Verzekering

Verzekering is niet verplicht onder FAS, maar de koper kan een verzekering afsluiten vanaf de levering naast het schip.

Vervoer

FAS is geschikt voor zeevracht, maar niet voor containervervoer.

Plaats van levering

De specifieke laadplaats moet duidelijk worden vermeld in de koopovereenkomst zodat beide partijen weten wanneer het risico verschuift.

Grodal - FAS (Free Alongside Ship)

Samenvatting FAS (Free Alongside Ship)

De verkoper levert de goederen naast het schip op de laadplaats in de afgesproken haven

Risico en kosten liggen bij de verkoper tot de leveringsplaats naast het schip; daarna zijn deze voor de koper

De verkoper regelt de exportformaliteiten; de koper regelt de invoerformaliteiten

Niet geschikt voor containervervoer

Geen verplichte verzekering

Vragen over internationale afspraken?

Hebe en zijn collega’s helpen je graag met jouw specifieke vraagstukken!

nl_NLNederlands